مشتریان ما چه کسانی هستند؟

ما با صاحبان موفق کسب و کار در ایران و یا افراد دارای توانایی مالی نقد برای خرید بیزنس در خارج از کشور کار می کنیم. حداقل قیمت خدمات ما 6000 یورو می باشد.

صاحبان کسب و کار

صاحبان کسب و کار فارسی زبان که سابقه مدیریت موفق شرکت در کشور خویش را داشته و الان به دنبال استفاده از فرصت های ناشی از راه اندازی شرکت یا حرید کسب و کار مشاله با کار خود در کشور اروپایی برای دسترسی بهتر به تامین کننده، مشتری، خدمات بانکی و اخذ اقامت و شهروندی هستند. اصناف تجار، پزشکان موفق، وارد کنندگان و صادر کنندگان جز این دسته هستند.

سرمایه گذاران

افرادی که با داشتن سرمایه به دنبال مزایای زندگی راحت، راه اندازی و خرید کسب و کاری سود ده در کشوری پیشرفته می باشند. حداقل توانایی سرمایه گذاری 500 هزار دلاری دارند.

Search
Close this search box.

مراحل خرید کسب و کار و ارزشگذاری آن

در این مقاله در 10 مرحله فرایند خرید کسب و کار در خارج از کشور را به شما معرفی می کنیم. با خواندن این مقاله نقشه راه کاملی برای خرید کسب و کار برای شما ترسیم می شود.

اشتراک گذاری:

قرارداد عدم افشای محرمانگی در خرید کسب و کار
مراحل خرید کسب و کار و ارزشگذاری آن
با پشتیبانی تماس حاصل فرمایید!

مرحله 1: آمادگی

یکی از جنبه‌های کلیدی آمادگی، تعیین مکان هدف است.

 

فرآیند خرید کسب‌وکار با آمادگی کافی آغاز می‌شود. در این مرحله، شما مناسب‌ترین نوع کسب‌وکار را بر اساس نیازها، علاقه‌ها و مهارت‌های خود شناسایی می‌کنید.

اولین موضوعی که باید مورد توجه قرار گیرد، صنعت کسب‌وکار است که با توجه به تجربه کاری، علاقه‌ها، توانایی‌ها و تخصص شما تعیین می‌شود. باید به دنبال صنعتی باشید که نه تنها با آن آشنا هستید، بلکه با مهارت‌ها، علاقه‌ها و توانایی‌های شما نیز همخوانی دارد.

برای مثال، فردی که در زمینه‌ی آشپزی تجربه دارد، ممکن است به صنعت هتلداری علاقه‌مند شود. این به این معناست که او باید گزینه‌های کسب‌وکار خود را به مؤسسات مربوط به غذا و مهمان‌نوازی مانند رستوران‌ها، کافه‌ها و قهوه‌خانه‌ها محدود کند.

اما به اینجا ختم نمی‌شود. برای دقیق‌تر بودن، همیشه ایده خوبی است که ویژگی‌های فیزیکی و مالی را نیز در نظر بگیرید.

می‌توانید، برای مثال، اندازه کسب‌وکار مورد نظر، نوع نهاد، تعداد کارکنان، ساختار کسب‌وکار و مکان آن را در نظر بگیرید. این روشی است که بسیاری از کارآفرینان انفرادی به اولویت‌بندی کسب‌وکارهای کوچک با شعبه‌های مستقر در مناطق پرتراکم می‌پردازند.

اما به یاد داشته باشید که مکان‌های با ترافیک بالا معمولاً سخت‌ترین قوانین منطقه‌بندی را دارند و معمولاً بالاترین قیمت‌های فروش را جذب می‌کنند. بنابراین، برای پیگیری کسب‌وکارها در مناطق تجاری برتر به بودجه نسبتاً بزرگی نیاز خواهید داشت.

مرحله 2: یافتن کسب‌وکار مناسب

پس از انتخاب صنعت، نوع کسب‌وکار، مکان و اندازه کسب‌وکار مورد نظر، می‌توانید به صورت فعال به جستجوی کسب‌وکارهایی که با ترجیحات شما سازگار هستند بپردازید. هدف اینجا انتخاب بهترین گزینه‌ها از میان کسب‌وکارهای فهرست شده است.

یکی از مکان‌هایی که به راحتی می‌توانید کسب‌وکار مناسب را پیدا کنید، بازارهای آنلاین کسب‌وکارها هستند. این دسته از پلتفرم‌های دیجیتال به عنوان بازارهای آنلاین عمل می‌کنند و خریداران کسب‌وکار را با فروشندگان متصل می‌کنند.

سایت‌هایی مانند Bizbuysell.com و سایر سایت‌های فروش کسب‌وکار، هزاران کسب‌وکار برای فروش را ارائه می‌دهند که در تمامی دسته‌بندی‌های محبوب کسب‌وکارها فهرست شده‌اند. کافیست مکان و نوع کسب‌وکار مورد نظر خود را مشخص کنید و سیستم تمامی گزینه‌های موجود را از پایگاه‌های داده گسترده خود بیرون می‌کشد.

با این حال، باید توجه داشت که در حالی که این بازارها ارتباط بین صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و خریداران را آسان می‌کنند، به طور کامل فهرست‌های خود را بررسی نمی‌کنند. تمامی بررسی‌های لازم به عهده خریداران است که این امر فقط فرآیند خرید کسب‌وکار را پیچیده‌تر می‌کند.

برای کاهش ریسک‌ها، می‌توانید یک مشاور کسب‌وکار را منصوب کنید تا به جای شما به جستجو بپردازد. آنها تمامی گزینه‌های موجود را به دقت ارزیابی می‌کنند تا کسب‌وکارهای مناسب را شناسایی کنند و سپس حتی برای مذاکره در مورد قرارداد فروش با صاحب فعلی اقدام می‌کنند.

این همه نیست. در اینجا در باتیس هلدینگ، ما توانسته‌ایم این خدمت را با بازار آنلاین کسب‌وکارهای کاملاً بررسی شده تقویت کنیم. این رویکرد جامع، فرآیند انتخاب و خرید کسب‌وکار را ساده‌تر کرده و به خریداران امکان می‌دهد تا معاملات را به کارآمدترین شکل انجام دهند.

علاوه بر این، می‌توانید کسب‌وکارهای بالقوه را از منابع محلی مانند حسابداران محلی، وکلا، فرانچایزرها، آگهی‌های Craigslist، صاحبان کسب‌وکارهای کوچک و دوستان و خانواده جستجو کنید.

مرحله 3: بررسی اولیه

زمانی که کسب‌وکارهایی که با معیارهای شما همخوانی دارند را انتخاب کردید، باید آنها را قبل از جدی‌تر کردن خرید بررسی کنید. اصطلاح فنی این بررسی “بررسی اولیه” است و به عنوان نوعی غربالگری مقدماتی کسب‌وکار عمل می‌کند.

تا زمانی که بررسی اولیه تمام شود، باید اطلاعات بیشتری درباره موفقیت‌ها، شکست‌ها، نقاط قوت، ضعف‌ها، فرصت‌ها و چالش‌های هر کسب‌وکار پیدا کرده باشید.

یکی از مهم‌ترین عواملی که باید بر آن تمرکز کنید، سودآوری و ارزش کلی کسب‌وکار است. می‌توان قیمت فروش یک کسب‌وکار را از اطلاعات مالی آن محاسبه کرد – اما برای این کار به کمک یک حسابدار، مشاور M&A یا مشاور کسب‌وکار نیاز دارید.

اطلاعات مالی را می‌توان از صورت‌های جریان نقدی حسابرسی شده یا صورت‌های سود و زیان (PnL) شرکت استخراج کرد. شما باید به‌خصوص به درآمدها، جریان نقدی، سرمایه در گردش، افزودنی‌ها، درآمدهای اختیار فروشنده (SDE)، حساب‌های دریافتنی و حساب‌های پرداختنی مربوطه توجه کنید.

اما خود را به صورت‌های مالی محدود نکنید. همیشه توصیه می‌شود که حتی بدهی‌های احتمالی، موجودی کالاها، لیست مشتریان، اطلاعات ثبت شرکت، سیاست‌ها و قراردادهای کارکنان، پوشش بیمه‌ای، طرح کسب‌وکار، اجاره‌های ملکی و غیره را بررسی کنید.

برای دقت بیشتر، می‌توانید به باتیس هلدینگ اعتماد کنید تا برای شما اعداد را محاسبه کند. فرآیند ارزش‌گذاری کسب‌وکار ما بیش از ۱۵۰ نقطه داده مربوطه را در نظر می‌گیرد تا گزارش ارزش‌گذاری جامع را ارائه دهد.

مرحله 4: ارائه پیشنهاد

اگر کسب‌وکار سالم بود و قیمت خرید آن منصفانه بود، می‌توانید پیشنهاد خود را ارائه دهید.

اما این کار را به صورت شفاهی انجام ندهید. به جای آن، باید یک نامه تمایل – یا LOI – به فروشنده کسب‌وکار ارسال کنید. این یک توافق غیر الزام‌آور اما رسمی است که تعهد شما به انجام معامله را نشان می‌دهد.

و از آنجایی که به عنوان نوعی اطمینان عمل می‌کند، فروشنده کسب‌وکار مجبور خواهد شد معامله را به شما اختصاص داده و زمان کافی برای بررسی دقیق و تأمین مالی مناسب به شما بدهد.

به طور معمول، می‌توانید انتظار داشته باشید که نامه تمایل تا ۹۰ روز معتبر بماند – در این مدت شما حقوق انحصاری برای خرید کسب‌وکار را دارید. اما مجدداً، از این فرض به سرعت نتیجه‌گیری نکنید – فقط با فروشنده بر سر یک زمان معقول توافق کنید و سپس جزئیات را در LOI بنویسید.

باقی بندها باید همه چیزهایی را که با فروشنده مذاکره کرده‌اید مشخص کند – از جمله قیمت فروش کسب‌وکار، نحوه ساختار معامله و شرایط و ضوابط مربوطه.

شرایط و ضوابط، برای مثال، باید حتی دارایی‌ها و بدهی‌های کسب‌وکار را که با معامله همراه است، مشخص کند.

سپس، برای ساختار، به یاد داشته باشید که چگونه قصد دارید در هر مرحله خرید کسب‌وکار معامله کنید. این باید شفافیت درباره هر گونه پرداخت پول بلافاصله، و همچنین جایی که تأمین مالی بانکی و/یا تأمین مالی فروشنده ممکن است جای گیرد، فراهم کند.

مرحله 5: بررسی دقیق

پس از بررسی و امضای نامه تمایل توسط هر دو طرف، می‌توانید به بررسی دقیق کسب‌وکار مورد نظر برای خرید بپردازید.

این مرحله یک فرآیند تحقیق کسب‌وکار دیگر است – اما احتمالاً بحرانی‌تر و دقیق‌تر از بررسی اولیه.

در حالی که بررسی اولیه معمولاً در اوایل فرآیند خرید برای ارائه یک نمای کلی از عملکرد کسب‌وکار انجام می‌شود، بررسی دقیق یک تحلیل عمیق‌تر از همه چیز انجام می‌دهد. اطلاعاتی که در اینجا به دست می‌آورید به شما کمک می‌کند تصمیم نهایی درباره ارزش معامله بگیرید یا نه.

این همه به لطف مستندات قانونی و مالی است که پس از امضای LOI به دست می‌آید. این شامل موارد زیر می‌شود:

همه مدارک قانونی برای هر گونه دعوی قضایی معلق.

مواد بازاریابی و تبلیغاتی.

جزئیات کارکنان.

مدارک ملکی مانند اجاره‌های تجاری.

افشاهای وام‌ها و بدهی‌های کسب‌وکار.

جزئیات درآمد.

صورت‌های جریان نقدی به‌روز، ترازنامه‌ها و صورت‌های درآمد.

اظهارنامه‌های مالیاتی کسب‌وکار برای سه سال گذشته.

جزئیات ثبت شرکت و مجوزهای کسب‌وکار – از جمله مجوزهای کسب‌وکار، گواهی‌های حسن‌نیت، مدارک ثبت شرکت و غیره.

لیستی از ضمانت‌های کسب‌وکار و مالکیت معنوی.

از طریق این اطلاعات، مشاور کسب‌وکار، وکیل یا حسابدار شما قادر خواهد بود حتی علائم هشدار دهنده پنهان را شناسایی کند. برای مثال، آنها باید بتوانند بدهی‌های اعلام‌نشده – مانند تسویه حساب‌های خارج از دادگاه و ادعاهای مزایای کارکنان را به راحتی پیگیری کنند.

به طور کلی، افشاهای جدید در این مرحله دلیل اصلی این است که 50% از تمامی فروش‌های کسب‌وکار در مرحله بررسی دقیق از هم می‌پاشند.

مرحله 6: تأمین مالی

در حالی که شما بررسی دقیق را انجام می‌دهید، ممکن است بخواهید منابع مالی مورد نیاز برای خرید کسب‌وکار را بسیج کنید. و اگر پول کافی ندارید، می‌توانید شروع به تنظیم برنامه‌های تأمین مالی کنید.

تعداد زیادی از وام‌دهندگان در ایالات متحده، به نظر می‌رسد، تمایل زیادی به تأمین مالی خرید کسب‌وکار دارند. آنها گزینه‌های تأمین مالی مانند:

  • تأمین مالی مبتنی بر دارایی
  • وام‌های SBA
  • وام‌های مدت‌دار

را ارائه می‌دهند.

برای واجد شرایط شدن برای هر یک از این وام‌ها کار زیادی نمی‌خواهد، به ویژه اگر کسب‌وکار مورد نظر شما سابقه مالی مثبت داشته باشد. بانک‌ها انتظار دارند که درخواست شما را بر اساس ارزیابی تجهیزات شرکت، موجودی، تحلیل جریان نقدی، سوابق کارکنان، اظهارنامه‌های مالیاتی، سابقه درآمد و غیره بررسی کنند.

به خاطر داشته باشید که می‌توانید کسب‌وکار را با ترکیبی از سهام و بدهی خریداری کنید. این بدان معناست که بخشی از پرداخت را با سرمایه خود و مابقی را از طریق وام بانکی تسویه کنید.

این ویدئو را از دست ندهید...

پخش ویدیو

Intent Switches During Core Updates | Lily Ray

مرحله 7: مذاکره برای توافق خرید

تمرکز روی جزئیات دقیق هنگام مذاکره برای توافق خرید

اگر فرآیند بررسی دقت کافی انجام شد و همه چیز در مورد کسب و کار به خوبی بررسی شد، حالا زمان نهایی کردن معامله است.

برای انجام این معامله، شما به یک توافق خرید نیاز دارید. این سند شرایط و ضوابط کل فرآیند انتقال کسب و کار را مشخص می‌کند، از جمله چگونگی تصاحب شما به عنوان مالک جدید شرکت.

معمولاً انتظار می‌رود که خریدار پیش‌نویس توافق را تهیه کند، اما فقط پس از توافق با فروشنده در مورد شرایط. نیازی نیست که این کار را به تنهایی انجام دهید – بهتر است یک وکیل استخدام کنید که شرایط را مذاکره کند و سپس یک توافق خرید مطلوب تهیه کند.

اطمینان حاصل کنید که نه تنها روی قیمت منصفانه توافق کنید، بلکه جزئیات تمامی دارایی‌ها و بدهی‌هایی که با کسب و کار همراه است را نیز دریافت کنید. به عنوان مثال، اگر شرکت خودروهایی دارد، باید بتوانید به تمامی مدارک ثبت و مالکیت آن‌ها دسترسی داشته باشید. همین امر برای دارایی‌های ملکی، اجاره‌نامه‌ها و سخت‌افزار کسب و کار نیز صدق می‌کند.

علاوه بر این، توافق خرید باید حتی دارایی‌های ناملموس را نیز شامل شود. با فروشنده صادقانه صحبت کنید و نحوه انتقال تمامی مالکیت‌های فکری، پتنت‌ها، مجوزها، حق تکثیر، قراردادها و علائم تجاری شرکت را مشخص کنید. حتی می‌توانید توافقات کارکنان را نیز شامل کنید تا به صورت قانونی کارکنان را هنگام تصاحب کسب و کار به ارث ببرید.

از آنجا که مالک فعلی کسب و کار از تمامی عملیات آن اطلاعات زیادی دارد، بهتر است یک توافقنامه عدم افشاء (NDA) و یک توافقنامه عدم رقابت (NCA) تنظیم کنید.

NDA برای جلوگیری از نشت اسرار تجاری است، در حالی که NCA مانع از این می‌شود که مالک خارج شونده کسب و کاری مشابه در همان منطقه راه‌اندازی کند.

مرحله 8: نهایی کردن معامله

با موافقت در مورد شرایط، می‌توانید توافق خرید را امضا کرده و انتقال وجه را آغاز کنید.

با داشتن توافق خرید، می‌توانید به مرحله نهایی کردن معامله بروید و فرآیند انتقال کسب و کار را آغاز کنید. این مرحله جایی است که هر دو طرف توافق خرید را امضا می‌کنند و سپس ترتیبات لازم برای انتقال وجه را انجام می‌دهند.

پس از اینکه تأمین‌کننده مالی شما توافق را بررسی کرده و پرداخت را تأیید کرد، پول ابتدا به امانت گذاشته می‌شود تا همه مدارک نهایی شود. تنها پس از تایید هر دو طرف، وجه به حساب فروشنده واریز می‌شود و شما مالک جدید کسب و کار می‌شوید.

هر نوع شرکتی که کسب و کار در آن قرار دارد، اطمینان حاصل کنید که جزئیات ثبت آن را مطابق تغییر دهید. ممکن است بخواهید اجاره‌نامه‌ها و قراردادهای متصل به کسب و کار را مجدداً تخصیص دهید.

سپس، برای حفظ کامل عملکرد کسب و کار، باید مجدداً برای مجوزهای لازم اقدام کرده و حساب بانکی جدیدی باز کنید. کارگزار شما در مورد تمامی مراحل و مهلت‌های درخواست‌ها به شما مشاوره خواهد داد.

مرحله 9: انتقال

تغییر مالکیت نباید استرس‌زا باشد. راه‌هایی وجود دارد که کل فرآیند انتقال را برای همه ذینفعان بی‌دردسر کنید.

بقای کسب و کار پس از خریداری عمدتاً به چگونگی مدیریت کل فرآیند انتقال بستگی دارد.

تصاحب یک کسب و کار موجود می‌تواند برای مالک جدید، کارکنان و مشتریان شرکت بسیار سخت باشد. کارکنان اغلب در مورد آینده خود در شرکت نگران هستند، مشتریان نگران تغییرات احتمالی در محصولات هستند و مالکان قبلی در مورد آینده کسب و کار محبوب خود نگران‌اند.

این عدم اطمینان می‌تواند به راحتی ایجاد ناهماهنگی کند اگر شما اشتباه کنید و انتقال را با عجله انجام دهید. بنابراین، به جای اینکه منتظر بمانید تا معامله نهایی شود، بهتر است فرآیند انتقال را زودتر آغاز کنید.

بهترین زمان برای شروع معمولاً قبل از نهایی کردن معامله است، و سپس می‌توانید به طور آهسته و پیوسته طی چند ماه انتقال را انجام دهید.

برای مثال، در طول 30 روز اول، عاقلانه خواهد بود که خود را به تمامی ذینفعان کلیدی معرفی کنید – به خصوص کارکنان، تأمین‌کنندگان و مشتریان شرکت. وقتی که مالک قبلی آماده‌ی خداحافظی است، زمان بگذارید و همه را از برنامه‌های آینده‌تان مطلع کنید و سپس همه ذینفعان را به مشارکت در فرآیند انتقال تشویق کنید.

اما مهم‌تر از همه، باید با مالک قبلی نزدیک بمانید تا بینش‌های ارزشمندی در مورد عملیات کسب و کار دریافت کنید. حتی پس از اینکه توانستید کسب و کار را در پایان دوره 30 روزه تصاحب کنید، مهم است که فروشنده را برای آموزش‌های یک به یک در کنار خود نگه دارید.

چند ماه آموزش دقیق کافی است، بعد از آن می‌توانید به مشاوره‌های تلفنی هر از چندی تغییر دهید.

در این بین، از معرفی تغییرات رادیکال خودداری کنید. این فقط فرآیند انتقال را پیچیده می‌کند.

مرحله 10: شروع کار

پس از پایان فرآیند انتقال، می‌توانید بالاخره به کسب و کار بپردازید و آن را به یک داستان موفقیت بزرگتر تبدیل کنید.

تا زمانی که به این مرحله برسید، شما همه چیزهایی که باید در مورد کسب و کار جدیدتان و عملیات آن بدانید را آموخته‌اید. این نقطه‌ای است که دیگر برچسب “خریدار” را کنار می‌گذارید و به جای آن به عنوان یک مالک کاملاً همسان شده کسب و کار افتخار می‌کنید.

حالا می‌توانید با اطمینان آستین‌ها را بالا بزنید و شروع به هدایت تمامی عملیات کسب و کار کنید. این به معنای اتخاذ تمامی تصمیمات کلیدی، مدیریت کارکنان، پیگیری دارایی‌ها، حفظ جریان نقدی مناسب و هماهنگی فعالیت‌های روزمره است.

سعی کنید بیش از حد درگیر نشوید. حتی زمانی که انتقال را تکمیل کرده و خود را به عنوان یک مالک مستقل کسب و کار مستقر کرده‌اید، همچنان به حمایت از سایر طرف‌ها نیاز خواهید داشت. مالک قبلی را خصوصاً نزدیک نگه دارید، زیرا مشاوره‌های بی‌نظیر او به شما کمک خواهد کرد کسب و کار را به سطح بعدی ببرید.

نوبت شما: چگونه شروع کنید

در حالی که تلاش کرده‌ایم کل فرآیند خرید کسب و کار را ساده کنیم، می‌توانید از این ده مرحله متوجه شوید که می‌تواند بسیار فنی باشد.

اما، اجازه ندهید پیچیدگی‌ها و جزئیات شما را نگران کند. به جای اینکه کورکورانه عمل کنید، خریداران استراتژیک کسب و کار به طور ماهرانه از باتیس هلدینگ برای یافتن، تحلیل و خرید قانونی کسب و کارهای کوچک موجود استفاده کرده‌اند.

پلتفرم ما ابزارهای هوشمند، منابع دقیق و کارگزاران با تجربه را گرد هم می‌آورد تا کل فرآیند خرید کسب و کار را برای خریداران ساده کند. کارشناسان شما را از طریق یک روند 9 مرحله‌ای ساده راهنمایی می‌کنند – که در آن شما به شناسایی کسب و کار مناسب، یادگیری در مورد کسب و کار، امضای تمامی اسناد قانونی، ملاقات با فروشنده و توافق بر روی شرایط خرید می‌پردازید و سپس معامله را نهایی می‌کنید.

 

سئوالات رایج مربوطه

بله. در صورتی که کسب و کار مورد نظر دارای درآمد زایی مناسب بوده و شما نیز صلاحیت مالی لازمه را داشته باشید، می توانید از وام موسسات بانکی، یا حمایت نهادهای دولتی استفاده کنید.

اشتراک گذاری:

آخرین فرصت های سرمایه گذاری را در ایمیل خود داشته باشید.

به فکر خرید کسب و کار در خارج از کشور هستید؟

فرم درخواست اطلاعات تکمیلی

به زودی اطلاعات تکمیلی درباره این پروژه را در ایمیل خود دریافت می کنید.

مراحل خرید کسب و کار و ارزشگذاری آن
هدف شما برای دریافت این اطلاعات چیست؟

راهنمای برنامه های حمایتی برای کارآفرینان و استارت آپ ها

در این کتابچه با مجموعه خدمات باتیس در زمینه های گسترش کسب و کار بین المللی شما، کسب درآمد دلاری و همین طور نحوه راهنمایی شما برای دریافت سرمایه گذار خارجی آشتا خواهید شد. 

ویزای استارت آپ
ویزای استارت آپ